Kurs

Her beskrives noen av kursene nærmere:


Lederopplæring og lederutvikling


Hvordan ledelse utøves er en av de viktigste faktorene for hvordan en organisasjon fungerer, hvor godt medarbeiderne trives og hvordan kvaliteten på tjenestene er. Derfor er opplæring og utvikling av ledere  noe alle organisasjoner må ha jevnlig. 


Målgruppe:  Ledere på ulik nivå i privat og offentlig sektor


Målsetting: Mer innsikt i ledelse og å bli tryggere i lederrollen


Aktuelle kurs innen ledelse som vi tilbyr:

-  Innføring i ledelse og ulike perspektiver på ledelse

-  Relasjonsledelse og relasjonskompetanse

-  Spilleregler i arbeidslivet, dilemmahåndtering og hvem man er som   leder i utfordrende situasjoner

-  Kommunikasjon og samhandling

-  Hvordan jobbe med kultur og verdier

-  Endringsledelse 


Kursene tilpasses i omfang og innhold ut fra kundens ønsker og behov.

Rekruttering og intervjuteknikk


Målgruppe:  Leder og HR-/personalmedarbeidere

Målsetting:

  • Økt kompetanse i å rekruttere og tilsette best mulig kvalifisert person 
  • Økt kompetanse i å stille gode spørsmål som gir bedre treffsikkerhet ved vurdering av kompetanse og egnethet.

Innhold:

-  Lovverket i tilsettinger

-  Jobbanalyse, kravspesifikasjon og utlysning

-  Hvordan man legger opp en god rekrutteringsprosess

-  Hvilke spørsmål stiller man under intervju og hvordan stille     spørsmål slik at man avdekker kandidatenes egenskaper?

-  Referanseinnhenting, bruk av tester og jobbrelevante case  


Kurset tilbys også til kommuner og da vektlegges i tillegg saksbehandlingsregler og avtaleverket i kommunesektoren.


Kursets varighet:  5-7 timer avhengig av opplegg.

Relasjonskompetanse og relasjonsledelse


Målgruppe:  Ledere og medarbeidere i bedrifter og off. sektor

Målsetting:   Økt kompetanse i relasjonskompetanse som igjen skal bidra til bedre resultat og bedre kvalitet i tjenester


Basert på Jan Spurkeland sine teorier og verktøy tilbyr vi kurs hvor det gis en innføring i temaet:

-  Definisjon av relasjonskompetanse og relasjonsledelse

-  Hva er effekten av å jobbe med relasjoner i ledelse?

-  Etablere, utvikle og reparere relasjoner 

-  Radarhjulet med de 14 dimensjonene i relasjonskompetanse

-  Dialogens kunst

-  Lagkvalitet

-  Mitt relasjonelle bilde


Kursets omfang kan variere fra 2 timers innføring til mer omfattende kurs på 1-2 dager.

Kurs innen kommunikasjon og samhandling


Målgruppe:  Ledere, men også grupper av ansatte som sammen vil jobbe med sin kommunikasjon.

Målsetting:  Økt bevissthet omkring egen kommunikasjon og bedre samhandling på arbeidsplassen.


Kursene tilpasses behov og ønsker hos kunden. Aktuelle tema kan være:

- Gjennomføring og innhold i medarbeidersamtalen

- Generelt kurs i kommunikasjon og samhandling:  Aktiv   lytting, åpne spørsmål, gode kommunikasjonsprinsipper,   hvordan få til god samhandling

- Den vanskelige og nødvendige samtalen

- Konflikthåndtering

- Relasjonskompetanse

- Diversity Icebreaker som verktøy for å jobbe med   kommunikasjon og preferanser


Omfang kan være fra 2 timer til 2 dager.

Her er hva kundene sier:

Ledersamling, teknisk sektor:


Forelesning med humor og glede, og det gjør klimaet for læring godt. Tida fløy avgårde. Korte, lettfattelige slides.


Personalseminar i barnehage:


Flott, spennende og viktig tema. Gode øvelser/oppgaver. Lærerikt og engasjerende. Energiboost, artig. En super dag.

Lederkurs for ledere i helse og sosial, Alta kommune:


Veldig lærerikt og tankevekkende om hvordan man kan oppfattes i jobben som leder i kommunikasjon med ansatte og andre, hvor mye det spiller inn i hvilken type man er og de verdier man har.

Andre kurs innenfor HR og ledelse kan også tilbys.

La oss ta en uforpliktende prat om noen av kursene kan være aktuell for dere.